Mold-street: O altă companie privatizată în condiţii dubioase alunecă spre faliment

După Avia Invest SRL se pare că şi compania Air Moldova SRL a ajuns într-o situaţia financiară gravă şi riscă să ajungă în insolvabilitate ca urmare a restanţelor şi problemelor financiare, transmite Telegraph.md, cu referire la Mold-Street.

„Compania Air Moldova constată cu regret și îngrijorare o influență tot mai mare a politicului în activitatea businessului în Republica Moldova și interferențe nepermise ale statului în relațiile contractuale dintre agenții economici privați”, se arată într-un comunicat al companiei.

Air Moldova precizează că deşi se confruntă cu o situație extrem de complicată, la fel ca sectorul aviatic din întreaga lume din cauza pandemiei, a împrumutat două milioane de euro ca să achite obligațiunile sale contractuale, inclusiv o datorie față de Avia Invest, dar banii ar fi fost blocați ilegal în bancă.

„Contractul de credit a fost semnat cu o instituție bancară din Federația Rusă și pe 5 mai a transferat banii, 2 milioane de euro, la contul Air Moldova. Tranzacția a fost identificată cu indici de suspiciune a spălării banilor. Nu există însă suspiciuni rezonabile, ceea ce ne facem să credem că este un abuz”, a declarat într-o conferință de presă Mariana Șargarovschi, jurista Air Moldova.

Potrivit directorului pentru dezvoltarea comercială Air Moldova, Iurii Cramarenco, în jurul companiei cu peste 450 de angajați se întâmplă „lucruri stranii”.

De notat că pe 18 mai, Air Moldova avea datorii de circa 11 milioane lei la bugetul de stat, inclusiv circa 5,5 milioane lei la Bugetul asigurărilor sociale de stat.
De specificat că Air Moldova a fost privatizată în toamna anului 2018 cu 50 de milioane de lei, de Civil Aviation Group, o companie fondată de doi moldoveni și compania românească Blue Air.

Ultima se va retrage însă la niciun an de la privatizare în condiții suspecte, cota de 49% fiind preluată de Dzintars Pomers din Letonia.

Valoarea tranzacției de vânzare-cumpărare depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane euro), dintre care 50 milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezintă datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în decurs de trei ani.

Tranzacția a fost criticată de opoziție și experți, ca urmare a procedurilor netransparente, dar Guvernul Filip a susținut că nu avea o altă soluție pentru o companie în prag de faliment.

În luna septembrie 2019, procurorii anunțau că s-a aplicat sechestru pe capitalul statutar al companiei Air Moldova, fiind pus arest pe bunuri în valoare de 301,6 milioane de lei.

Sechestrul a fost aplicat în cadrul unui dosar penal, inițiat pentru spălare de bani în proporții deosebit de mari la privatizarea companiei Air Moldova.

O anchetă RISE Moldova a arătat că banii ar fi ajuns în vistieria statului din valiza unui moldovean care, în ajun, aterizase la Chișinău din Dubai, cu escală în Istanbul.

Cel puțin, asta este una dintre versiunile analizate de anchetatori, în cadrul unui dosar penal deschis pentru spălare de bani. A doua versiune este că bani au fost din operaţiuni din Moldova.

Citește și: FOTO // Guvernul Chicu a obținut din finanțare externă de aproximativ de două ori mai mulți bani, decât guvernul Sandu

Total
0
Shares
Total
0
Share